
Com conills que no saben menjar l'herba. © Daniel Barbé Farré
Sentits de l'Oda
O: Obrador
D: Dissidència, Disseny Dialèctica Dramatúrgia
A: Activisme
Un obrador transversal de cultura entre l'èpica del paisatge i la lírica de l'activisme.
La lluita del paisatge contra les forces que el desintegren és èpica; l'activisme, com a utopia ultra-local, recerca de la identitat en els espais quotidians, és lírica.
Per a cada sentit de l'Oda fem un Obrador que interpreta la crisi climàtica que ja està afectant el nostre territori. Repensem les lluites històriques mediambientals en clau de crisi climàtica global, buscant un nou relat.
Culleres al prat
L'explotació global del territori realitzada durant l'Antropocè i “la torna” climàtica posen en crisi la nostra cultura. la torna climàtica és literalment el “canvi” que ens retorna la terra a la factura de la seva explotació global: “el canvi climàtic”. Anem amb les nostres culleres mediàtiques, virtuals, als prats de la crisi climàtica, i ens comportem com conills que no saben menjar l'herba.
Qui som
Som col·lectius activistes del territori català que lluiten contra la desintegració del seus paisatges: des de les Terres de Llevant del Ter a les Terres de Ponent de l 'Ebre, des de les muntanyes nevades que alimenten el Segre a Viliella fins a la boirosa plana de Vic, des del Riu Llobregat fins a les platges del Maresme, des de pobles com Manlleu fins a ciutats com Barcelona. Tants llocs, tantes lluites. A cada lloc un de nosaltres.
Des del Camí dels Bons Homes, per on marxaven a l'exili dissidents de la dictadura franquista, fins a les places ocupades un 15 de Maig, també som dissidents, també fem plaça. A cada plaça, un de nosaltres.
Rius, planes, deltes, platges, boscos, muntanyes, ciutats i pobles: rius transvasats, planes contaminades de purins de porc, deltes que retrocedeixen, platges que perden la sorra, pinedes que es moren, muntanyes de residus de sal, àrees residencials estratègicament inundables, pobles engolits per grans infraestructures, ciutats assetjades per la sequera, a cada lloc un de nosaltres.
El nostre treball es fer visibles indicis locals de l'acceleració del canvi climàtic. Fent visibles els dispositius d'explotació podem reclamar una nova cultura de gestió del territori, d'auto-organització de les comunitats i de resistència a la crisi.
Com ho farem?
Necessitem un espai viu i participatiu on reinventar el relat que hem heretat i crear nous imaginaris. Per ferho, al costat de l'Obrador de Dissidents Activistes en el paisatge, l'ODA al Paisatge, hi haurà un Obrador de Disseny Activista, l'ODA Gràfica, un obrador de Dramatúrgies Activistes del Cos, l'ODA al Cos i un Obrador de Dialèctica Activista, l'ODA Rumia. Cada gest de resistència en el territori es convertirà en un motiu gràfic, una forma d'interpretar el cos i un acte de pensament, aquest és el pont entre cultura i Canvi Climàtic que anomenem l'Oda al Futur. Les Odes es canten les unes a les altres passant de l'activisme a la cultura.
Els problemes s'agreugen perquè els dispositius que els generen no són visibles i les falses solucions o solucions a mitges generen noves crisis. Les crisis estan mediàticament simplificades de forma que no es poden desentrellar els elements que les generen, per això es fa tan difícil actuar contra elles. El treball de les Odes és fer visibles aquells elements significatius de les crisis que ens permeten buscar noves paraules, imatges, gestos i moviments per descriure'ls. Ens cal un canvi radical de llenguatge per poder fer un contrarelat de les paraules que utilitza el poder per tal de treure de la “caixa negra” els motius de la crisi.
No utilitzem la cultura com una forma d'il·lustració de la crisi sinó com un instrument de visibilització del dispositiu d'explotació que genera el seu propi relat. Amb el relat podem descriure els elements a desactivar i per això ens definim com activistes dissidents, trenquem el consens d'explotació insostenible de l'espai.
Vàrem escapar-nos de les gàbies buscant un prat prou gran per poder viure-hi però arribats allí ens vam
quedar esperant que algú ens expliqués amb quina cullera es podia menjar l'herba.
Reinventar el relat que hem heretat és treure'ns la cullera del ulls i veure com a cada prat, un de nosaltres.
Quines accions i resultats?
1- Components:
- 6 paisatges que il·lustren les crisi sòcio-ambientals més greus de Catalunya
- 7 col·lectius activistes de paisatge: Plataforma en Defensa de l'Ebre, Grup de Defensa del Ter, Ecologistes
en Acció de Catalunya, Prou Sal (Bages), Martorell Viu, L'Aigua del Maresme (Consell Comarcal del
Maresme) i Xarxa per una Nova Cultura de l'Aigua. - 2 impremtes col·lectives que treballen al teixit social de Barcelona (L'Automàtica i la impremta de Can
Batlló). - 2 col·lectius que exploren clima, cos, pensament i territori.
- 4 obradors d'activisme: Paisatge, Gràfica, Cos i Pensament com a espais estables de creació de tots
aquests col·lectius.
2- Metodologia:
- ODA al Futur desenvolupa estratègies d'interacció, amb una periodicitat que permet la consolidació d'un
espai de treball permanent, entre grups que venen de camps que habitualment no es relacionen. - Per a cada paisatge hi haurà tres mesos de treball amb els activistes locals, incloent activitats
desenvolupades en el territori (p.e. al runam salí, a Sallent) i en els espais ocupats pels col·lectius (p.e. Can
Batlló), i un mes d'activitats desenvolupades al CCCB de forma oberta al públic. - El procés de creació i anàlisi es desenvolupa amb la intervenció de les 4 ODES a cada paisatge seguint
una metodologia de co-producció dissenyada amb la participació activa de totes les persones involucrades. - En un primer moment, cada grup activista explora el funcionament dels dispositius que operen en la crisi
del seu paisatge. Anomenem dispositius als elements socials, econòmics, ambientals etc. que produeixen
una acceleració de la crisi deguda als efectes locals del Canvi Global. - L'Oda Rumia acompanya als grups activistes de paisatge (ODA Paisatge) en la identificació dels
dispositius. Una vegada identificats s'obren dos espais complementaris:
◦1- L'ODA Gràfica, l'Obrador de Disseny Activista, que subverteix el funcionament del dispositiu per fer-lo
visible gràficament.
◦2- L'ODA al Cos, L'Obrador de Dramatúrgies Activistes del Cos, que fa visibles les formes amb que
aquests dispositius afecten directament els cossos de les persones i la seva formes de relacionar-se amb
l'entorn. Treballem amb les persones que posen el cos en el lloc i senten la crisi com una experiència
personal.
Finalment es produeix un retorn específic per a cada paisatge de tots els elements coproduïts com
poden ser materials gràfics, performatius i assagístics que donen testimoni del nou relat.
3- Accions:
Sis paisatges, dos anys d'activitats. Cada paisatge es treballarà durant quatre mesos, els tres primers
suposaran un treball de les ODES que es realitzarà als seus espais i a cada paisatge. El quart mes es
desenvolupa un calendari destinat a la visibilització pública en un espai expositiu que inclou:
- Primera setmana: reunió oberta del grup activista de paisatge per abordar el problema del Canvi Climàtic.
- Segona setmana: reunió oberta del grup activista de paisatge amb l'Obrador de Dialèctica Activista per
escollir els conceptes clau, les metàfores de la crisi climàtica. - Tercera setmana: taller obert al públic de l'Obrador de Dramatúrgies Activistes del Cos o bé de l'Obrador de
Disseny Activista per treballar les metàfores de la crisi. Algunes de els activitats poden implicar anar a visitar
un paisatge o participar en un taller d'impressió. - Quarta setmana: reunió oberta de retorn al CCCB on es mostra el treball de creació i es debat amb el
públic.
4- Resultats:
- Una metodologia de treball i creació entre col·lectius que treballen en diferents llenguatges.
- Un diagnòstic consensuat en un llenguatge innovador.
- Propostes directes de solució o millora en alguns problemes actuals i concrets del Canvi Climàtic a
Catalunya. - Estratègies de visibilització i comunicació fent aflorar problemes ocults motivats pels efectes del Canvi
Climàtic. - Material expositiu, gràfic i performatiu per a cada paisatge, que quedarà al museu i al territori.
- Consolidació i ampliació de la xarxa activista amb col·lectius del món de la cultura.